blog stress
Dine-Marij

Dine-Marij

‘Gas op de plank’ – leefstijl brengt gezondheidsrisico’s met zich mee

Het is mogelijk dat wij in één jaar meer stressvolle gebeurtenissen ervaren dan onze voorouders gedurende hun hele leven. Denk aan de ontelbare lichamelijke, geestelijke, emotionele en omgevingsgebonden vormen van stress die wij in ons moderne leven dagelijks het hoofd moeten bieden. Onze bijnier, die ons stresshormoon cortisol produceert, krijgt het zwaar te verduren om bij iedere gelegenheid van stress te moeten reageren. Hierdoor gaat de bijniercapaciteit achteruit.

Wanneer jij vaak ziek wordt op de momenten dat jij vrij bent of op vakantie gaat, is de kans groot dat je langdurig teveel van jezelf gevraagd hebt en teveel stresshormoon hebt aangemaakt. Het stresshormoon cortisol is tevens een ontstekingsremmer en zorgt ervoor dat je tijdens die drukke periodes niet ziek wordt. Vraag je te lang teveel van jezelf, dan wordt jouw bijnier moe van al dat cortisol produceren.

Jouw bijnieren hebben na iedere keer dat ze hebben moeten reageren een herstelperiode nodig. Wanneer jouw bijnieren nooit de kans krijgen om te herstellen en continu op de top van hun vermogen moeten reageren, zorgt dit voor gezondheidsrisico’s. De voortdurende ‘gas op de plank’- leefstijl laat weinig ruimte over voor een adequate bijnierreactie. Hoe meer we begrijpen over de fysiologie van stress, hoe meer voor de hand liggend het is dat we moeten leren om onze bijnieren van tijd tot tijd de gelegenheid te geven die ze nodig hebben om te herstellen. Tenzij we snel evolueren tot we bijnieren zo groot als een voetbal hebben om zoveel cortisol te kunnen produceren naar onze aanvraag.

Dit betekent dat je jouw leefstijl kunt gebruiken om de effecten, die stress beslist op jouw lichaam zal hebben, te veranderen. Anders zal het snel uitlopen op een maatschappij van chronisch zieke en vermoeide mensen, die zelfs door koffie, cola, sigaretten en andere stimulerende middelen niet meer gered kunnen worden.

Klachten die jij kunt ervaren wanneer jouw cortisol ‘uitgeput’ is:

  • Afvallen gaat moeizaam
  • Bloedsuiker gaat stijgen
  • Schildklier kan gaan vertragen
  • Menstruatieklachten
  • Weerstand problemen
  • Energie (zelfs voor leuke dingen) wordt minder

Kies dus voor een gezonde leefstijl, om goed in jouw vel te (blijven) zitten. Verminder jouw stressniveau en zorg op tijd voor ontspanning! En bedenk je: “Genezen is mooi en moeilijk, maar voorkomen is beter en gemakkelijker”.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Heb je nog vragen?

Vul het formulier in en ik bel je zo spoedig mogelijk terug!

Check ook jouw spambox als het formulier is verzonden!